10 tips för en sundare livsstil


1. Drick vatten
- Jag drack sällan vatten tidigare, men nu dricker jag minst 1.5 liter per dag! Vatten kan bland annat hjälpa till att hålla hungerkänslan i schak till nästa måltid. Vatten förbättrar också energiupptaget och förbränningen av kalorier.

2. Ät lite & regelbundet - För mig varierar det självklart om jag vet att jag inte kommer kunna äta på ett tag, exempelvis om man ska jobba direkt efter skolan. Då är det bättre att äta ordentligt.

3. Minska på kolhydrater - Jag äter kolhydrater, men i mindre mängder! Däremot äter jag inte kolhydrater på kvällarna utan då blir det mer proteinrik mat och grönsaker. Jag har också valt bort mjölprodukter som pasta och ersätter det istället med couscous, bulgur, ris, potatis och liknande.

4. Vad får jag äta? - Lägg inte tankarna på vad du inte får äta, utan vad du får äta!

5. Rör på dig - Jag tränar 5-6 dagar i veckan men det kan ses som överdrift. Huvudsakligen är att du gör någon form av fysisk träning minst 3 dagar i veckan.

6. Ha tålamod - Hårt slit ger resultat, det gäller bara att ha tålamod och inte förlora motivationen. Stirra dig inte blind på vågen, tänk att vikten varierar för oss kvinnor vid exempelvis menstruationscykeln. Väg dig 1 gång i veckan.

7. Delmål - Sätt upp ett slutresultat men också delmål. Jag har satt upp att jag totalt sätt vill gå ned -17 kg. Men för att få ny glöd och motivation så är det också viktigt med delmål. Gör något extra roligt varje gång som du når de små målen. 

8. Var hård men rättvis - Jag vill inte unna mig alltför mycket i matväg under tiden som jag går ned i vikt. Jag tycker att det är bättre att nå sitt slutmål och därefter kunna unna sig lite då och då. "Belöningarna" får komma i efterhand.

9. Sakta med säkert -
Det tar tid att gå ned i vikt så sätt upp ett långsiktigt mål. Det är mer hälsosamt att gå ned i vikt långsamt med tanke på förändringar inne i kroppen, men också visuellt (huden måste hänga med på traven).

10. Inga ursäkter - Det finns inga undanflykter från att inte träna och du har alltid tid! Gå upp 1 timme tidigare eller lägg dig 1 timme senare, vad som helst. Allt går bara om man vill.  



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0