Oopsisbröd (glutenfritt och mer proteinrikt)


Jag testade att göra lite glutenfritt bröd imorse - Oopsisbröd. Det var jättenkelt att göra och smakade helt okej, haha. Nästa gång ska jag tillsätta något mer syrlig i smeten (det smakade ganska mycket ägg). Jag tror det blir godast då!

Recept:
3 ägg
100 g philadelphiaost (halva paketet)
1 tsk bakpulver
1 msk fiberhusk
1 msk blandade frön, t ex sesam eller vallmofrön
Man kan även tillsätta andra saker efter behag, jag tog exempelvis linfrön.

1. Sätt ugnen på 150 grader
2. Skilj på äggvitan och äggulan
3. Vispa äggvitan hårt - du ska kunna vända på bunken utan att smeten rinner ut
4. Vispa de övriga ingredienserna i en annan skål
5. Vänd försiktigt ned smeten (nr:4) i äggvitan
6. Tillsätt smeten på en plåt med smörat/oljat bakplåtspapper
7. Låt bröden vara i mitten av ugnen i 25 minuter


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0